Historien

Weekendture og kapsejlads på vigen

Historien bag Ebeltoft Vig Sejlklub

Ebeltoft Vig Sejlklub blev stiftet i 1966 af en gruppe entusiastiske sejlere med bl.a apoteker Knud Andersen og Fabrikant Niels Lundberg blandt de bærende kræfter, men længe før dette er sejlsporten blevet dyrket intenst på Vigen.

Ebeltoft var som i dag ofte målet for Århus sejlernes weekendture, men også flere kapsejladser blev der arrangeret på Vigen længe inden klubben blev stiftet. Således var Ebeltoft vært for Dansk sejlunions Landsstævne i 1963. Stævnet var en stor begivenhed for byen med over 150 deltagende fartøjer og omkring 1000 sejlere, pårørende og medhjælpere, og var arrangeret i samarbejde mellem KDY og de 3 sejlklubber fra Århusbugten. Ved samme lejlighed fejrede Dansk Sejlunion og sejlklubben ”Bugten” deres 50 års jubilæum.

De første 10 år holdt Sejlklubben EV til i det vi i dag kender som trafikhavnen, men i 1976 gik man i gang med at bygge nyt klubhus ved den nyopførte skudehavn, hvilket betød at man i dette år var henvist til vandrehjemmet når medlemmerne skulle samles. I 77 var det nye klubhus så endelig en realitet, opført ved hjælp af en stor frivillig indsats fra medlemmernes side.

Over årene har der været afholdt mange stævner for både joller og kølbåde og her kan nævnes danmarksmesterskab i : Laserjoller, Ok-joller, Scankapp og Luffe 37.

For tursejleren står det årlige pinsetræf til Langør på Samsø som et absolut højdepunkt. Træffet er en af klubbens ældste traditioner der om nogen har skabt skønne minder og fantastiske røverhistorier ud på de små timer. I de første mange år mødtes man i købmandens baghave kaldt ”Palmehaven”. Senere har det været roklubbens klubhus i Langør der har dannet rammen om klubbens pinsebal.

Pinsetræf langør